PROFILAKTYKA
PSYCHOEDUKACJA, PEDAGOGIZACJA
– warsztaty, szkolenia, spotkania – wszystko co najlepsze!
Zadaniem naszej poradni jest wspomaganie placówek, przedszkoli i szkółw zakresie prowadzenia działań wychowawczo – profilaktycznych. Nasza oferta skierowana jest do uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Program profilaktyczny Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wołominie jest corocznie modyfikowany w oparciu o priorytety MEN oraz MKO
OFERTA PROFILAKTYCZNA
na rok 2018-2019
PROPOZYCJE DLA UCZNIÓW
I. PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
1. PROGRAMY – spotkania obejmujące od 2 do 8 godzin lekcyjnych
Cukierki – profilaktyka uzależnień, rola grupy, rozpoznawanie i nazywanie emocji, ostrożność wobec nieznajomych (klasy2-3SP)
Magiczne Kryształy – mądre korzystanie ze współczesnych mediów ( TV, internet, tablet, smartfon…), kreatywne spędzanie czasu z rówieśnikami, z rodziną, zapobieganie przemocy
(klasy 4-6)
Nie pal przy mnie, proszę! – dla najmłodszych, problem nikotynizmu, zachęcanie dorosłych do niepalenia
Nie daj się! – program autorski dotyczący uzależnień ( alkohol, nikotyna, narkotyki, media)
Znajdź właściwe rozwiązanie – promowanie zdrowego stylu życia bez palenia (od klasy 4)
2.ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE – spotkanie obejmujące 1-2 godziny lekcyjne
- alkohol, narkotyki, dopalacze
- media, cyberpremoc, uzależnienie od internetu, sieci, komórki, bycie on-line
- oraz tematy zgłoszone przez placówkę
Spotkania dotyczą poszczególnych zagrożeń lub szeroko rozumianej profilaktyki tzw. profilaktyka zintegrowana (zgodne z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły oraz programem wychowawczym klasy).
3. INTERWENCJA po wystąpieniu zdarzenia związanego z uzależnieniami – wypiciem alkoholu, zażyciem substancji uzależniającej, itp.
Omawiane są m.in. szkody (zdrowotne, społeczne, itp.) związane z uzależnieniem oraz możliwości pomocy (w tym terapii).
II. PROMOCJA ZDROWIA
1. PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
Księżniczka Roku– zapobieganie zaburzeniom odżywiania, wzmacnianie poczucia własnej wartości, problemy wczesnej fazy dojrzewania, wieloaspektowego rozwoju osoby ludzkiej (od klasy 4)
Młodzież na rozdrożu– wpływ rówieśników, problem przyjaźni i miłości, dokonywanie wyborów i ponoszenie odpowiedzialności ( od kl. 7; cz. I – 6 lekcji)
2. ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE
Składają się z wybranych bloków tematycznych lub pojedynczych zagadnień np.:
- problemy dorastania, dojrzewania, relacji z rodzicami lub z płcią przeciwną
- zaburzenia odżywiania w tym bulimia i anoreksja
- choroby przenoszone drogą płciową, w tym HIV/AIDS
- sposoby radzenia sobie ze stresem (zwłaszcza przed egzaminem)
- samoakceptacja i tematy pokrewne
- zdrowy styl życia
- radzenie sobie z emocjami -np. jak radzić sobie z gniewem i złością
- dorastanie – dojrzewanie
- odpowiadam za siebie i swoje ciało
- seks – tyle hałasu o nic?
- choroby współczesnego świata
- jak dbać o siebie
- jak się uczyć szybko i skutecznie
- jak i gdzie szukać pomocy
- świat mediów ( cyberprzemoc, hejtowanie, pornografia, przemoc internetowa)
- samookaleczenia, depresja, samobójstwa
- zdrowie psychiczne
III. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Działania obejmują: definiowanie problemu agresji i przemocy, cyberprzemocy; rozróżnianie jej rodzajów, roli sprawcy, obserwatora i poszkodowanego; naukę wyrażania uczuć, pomoc w radzeniu sobie ze złością; rozwiązywanie konfliktów oraz naukę przekonań normatywnych; uczą szacunku do innego człowieka.
1. PROGRAMY PROFILAKTYCZNE
Śmierdzący ser, Magiczne kryształy
Baśń o Mądrej Katarzynie – bajkoterapia, nauka podejmowania dobrych decyzji
Baśń o grzecznym rycerzu – bajkoterapia, promocja kulturalnego zachowania, rozwiązywania konfliktów
Saper – czyli jak rozminować agresję – nauka samodyscypliny, rozpoznawania i rozbrajania trudnych emocji prowadzących do wybuchu (agresji) – od 6 klasy
Bądź kumplem – nie dokuczaj – przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej (klasy 1- 6)
2. ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE ORAZ INTERWENCYJNE
Zajęcia prowadzone są po zaistnieniu przemocy lub cyberprzemocy na terenie klasy, szkoły lub kraju. Spotkania mogą dotyczyć:
- szacunku dla innych (kultur, ludzi, osób starszych)
- nauki zachowań normatywnych
- poznawania i zrozumienia norm społecznych i karnych
- zawierać elementy Treningu Zastępowania Agresji
- odnosić się do subkultur młodzieżowych
IV. PRZECIWDZIAŁANIE WYKLUCZENIU, DORADZTWO ZAWODOWE, EDUKACJA PRAWNA
1. SPOTKANIA/warsztaty INTEGRACYJNE
Zajęcia integrujące klasę. Realizowane jako zabawy lub tematy (np. zgrana klasa).
Obejmują od jednej do kilku godzin lekcyjnych, na każdym poziomie edukacyjnym
2. ZAJĘCIA TEMATYCZNE
Obejmują szerokie spektrum tematyczne dostosowane do potrzeb danej grupy/klasy
- różnice indywidualne i kulturowe
- wartość nauki jako środka do osiągnięcia lepszej przyszłości np. po co mi nauka?
- uwierzyć w siebie i walczyć o własną przyszłość
- promocja aktywnego sposobu zdobywania wykształcenia, atrakcyjnego zawodu, pracy
- brak nałogów, wyrwanie się z patologicznego środowiska
- warsztaty z doradztwa zawodowego z testami predyspozycji (lub bez testów)
3. ZAJĘCIA INTERWENCYJNE
Odbywają się w klasach, w których jedno lub więcej dzieci nie jest akceptowane. Pomagają poprawić ich wizerunek w oczach kolegów, nauczyć współpracy mimo różnic – np. Mój kolega ma Aspergera.
4. ELEMENTY EDUKACJI PRAWNEJ
Prawa dziecka. Prawa człowieka. Prawa ucznia.
Zagadnienia odpowiedzialności prawnej są realizowane w formie zabaw, rozmów kierowanych, prezentacji wraz z prelekcją.
PROPOZYCJE DLA NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
RADY PEDAGOGICZNE
Szkolenia w formie prelekcji lub warsztatów
- Istota przemocy i/lub cyberprzemocy – jej rodzaje, sposoby rozmowy z agresorem świadkiem i poszkodowanym oraz strategie przeciwdziałania jej na terenie szkoły
- Rodzaje przemocy. Procedura Niebieskiej Karty
- Czym jest dysleksja? Jak pomóc uczniowi
- Korzyści i zagrożenia internetowe
- Przemoc seksualna wobec dziecka w środowisku rodzinnym – jak rozpoznać, reagować?
- Jak w szkole pomóc uczniowi przeżywającemu chorobę lub śmierć bliskiej osoby.
(we współpracy z psychologiem Hospicjum)
- Zapobieganie samobójstwom wśród młodzieży
- Rozwijanie motywacji do nauki, techniki szybkiego i skutecznego uczenia się
- Pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i kariery zawodowej
- Dopalacze – czyli narkotyki dedykowane
- Współpraca z rodzicami. Ciężar czy konieczność?
Inna tematyka spotkań i ich organizacja do uzgodnienia.
PROPOZYCJE DLA RODZICÓW
1. WARSZTATY UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH:
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Cz. I. Jak słuchać, by dzieci do nas mówiły, jak mówić, by dzieci nas słuchały?
10 spotkań – 40 godzin dydaktycznych
Cz II. Bez rywalizacji – dla osób, które ukończyły cz. I – 8 spotkań
2. Wywiadówki inaczej –program autorski. Spotkania obejmują naukę komunikacji wewnątrz rodziny. Zakładają współpracę rodzic –szkoła –dziecko
3. Prelekcje dla rodziców uzgodnione przez placówkę – propozycje tematów
- Granice szansą dla dziecka
- Istota zjawiska przemocy – czy moje dziecko jest agresorem?
- Jak pomóc dziecku radzić sobie z przemocą innych?
- Przemoc w rodzinie. Jak pomaga Niebieska Karta
- Cyberprzemoc
- Internet szansa, czy zagrożenie?
- Współpraca rodziców i szkoły
- Zagrożenia współczesnego wiata
- Jak pomóc dziecku się uczyć?
- Jak pomóc dziecku dobrze wybrać szkołę?
- Depresja czy agresja?
- Sięganie po pomoc – mądrość czy porażka?
- Dopalacze
- Mamo, tato nie pal przy mnie
- Dlaczego dzieci piją?
- Świat współczesnych uzależnień
Inna tematyka do uzgodnienia.
4. Spotkania z rodzicami w ramach programów profilaktycznych: Cukierki, Magiczne Kryształy, Księżniczka Roku
OPRACOWANIE I REALIZACJA
mgr BEATA MICHALIK
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna odpowiada również na zapotrzebowanie placówek w zakresie przeprowadzenia spotkań informacyjno-szkoleniowych. Tematykę i czas realizacji spotkania należy uprzednio ustalić z osobami prowadzącymi, a następnie złożyć pisemny wniosek.