Regulamin zajęć terapii pedagogicznej
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołominie
Terapia pedagogiczna jest specjalistycznym działaniem
mającym na celu usunięcie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się, a w
konsekwencji oddziaływań terapeutycznych – eliminowanie niepowodzeń
szkolnych. Jej efektem powinna być zmiana postawy ucznia wobec trudności
w uczeniu się, wzrost motywacji do nauki, opanowanie umiejętności
poprawnego pisania i czytania, a także wyeliminowanie błędów.
Jest to system zintegrowanych działań stymulująco-usprawniających i
korekcyjno-kompensacyjnych realizowanych przez nauczyciela terapeutę
przy współpracy z nauczycielami i rodzicami dziecka.
Głównym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie i
usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, biorących udział w
procesie nabywania umiejętności czytania i pisania. W trakcie zajęć są
także prowadzące działania zmierzające do wyrównywania braków w
wiadomościach i umiejętnościach uczniów.
Ważnym aspektem oddziaływań terapeutycznych jest także eliminowanie
niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji,
dotykających dzieci w skutek częstego doświadczania negatywnych ocen.
Zasady obowiązujące na zajęciach terapii pedagogicznej:
1. Zasada indywidualizacji środków i metod.
Dla każdego dziecka tworzymy indywidualny program i dobieramy
odpowiednie metody dydaktyczne. W toku zajęć kontrolujemy przebieg i
wyniki pracy dziecka.
2. Zasada stopniowania trudności.
W nauce czytania i pisania uwzględniamy złożoność tych czynności i
możliwości percepcyjne dziecka. Stosujemy stopniowanie trudności w
zakresie objętości i przystępności opracowywanego materiału.
Przechodzimy od ćwiczeń prostych do bardziej złożonych. Nie ma czasowych
reguł (rygorów) ćwiczenia danej umiejętności.
3. Zasada korekcji zaburzeń.
Zaczynamy pracę od ćwiczenia funkcji najgłębiej zaburzonych i
najsłabiej opanowanych umiejętności. Przy czym nie skupiamy się na
ćwiczeniu tylko jednej funkcji, uważając, by nie doszło do
przetrenowania, zniechęcenia i powrotu do złych nawyków. Stosujemy
przerwy na odpoczynek.
4. Zasada kompensacji zaburzeń.
W pracy z dzieckiem łączymy ćwiczenie funkcji zaburzonych z ćwiczeniami
funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów
kompensacyjnych; funkcje sprawniejsze wspierają wówczas czynności
funkcji zaburzonych, usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.
5. Zasada systematyczności
Udział w zajęciach powinien być systematyczny i skorelowany z dodatkową
pracą w domu. Długie przerwy w zajęciach powodują regres.
6. Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
Działania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyć zabiegom dydaktycznym
przez cały czas trwania zajęć terapii pedagogicznej. W pierwszym
okresie działania psychoterapeutyczne powinny być dominujące. Pełnią one
funkcje profilaktyczne – chronią przed dalszymi negatywnymi
następstwami niepowodzeń szkolnych.
Prowadzenie:
Zajęcia prowadzą specjaliści posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.
Grupa docelowa:
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci przejawiających nasilone trudności w
uczeniu się, zdobywaniu umiejętności czytania i pisania.
Często występują one u dzieci z:
– deficytami funkcji percepcyjnych; wzrokowych, słuchowych, koordynacji wzrokowo-ruchowej i in.
– zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego, procesów lateralizacji
– inteligencją przeciętną, jak i niższą niż przeciętna.
Nierzadko towarzyszą im zaburzenia rozwoju mowy oraz procesów
emocjonalno-motywacyjnych. Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z
zakłóceniami rozwojowymi możliwości wszechstronnego rozwoju. W celu
eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich negatywnych konsekwencji
oddziaływuje za pomocą środków pedagogicznych zarówno na przyczyny, jak i
przejawy trudności w uczeniu się.
Forma zajęć:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są w formie indywidualnej, w
parach lub grupach. Dobór odpowiedniej dla dziecka formy terapeutycznej
za każdym razem uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości
konkretnego dziecka.
Czas trwania zajęć:
Dostosowany jest do potrzeb i indywidualnych możliwości dziecka. Na
zajęcia do dyspozycji terapeuty przeznaczona jest godzina – na zajęcia
właściwe, konsultacje z rodzicem, sprawdzenie pracy domowej i jej
zadanie.
Zajęcia trwają w okresie roku szkolnego, z przerwą na ferie zimowe,
świąteczne wakacje. Jeśli w tym czasie prowadzący nie ma urlopu
wypoczynkowego – istnieje możliwość konsultacji z rodzicami.
Organizacja zajęć:
Zgłoszenia chętnych do udziału w określonych formach zajęć
korekcyjno-kompensacyjnych przyjmowane są na bieżąco przez cały rok
szkolny na wniosek rodzica. Zapisu takiego dokonuje osoba
(psycholog/pedagog) diagnozująca dziecko, po dokładnej analizie wyników
badań, ocenie jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
Na początku każdego roku szkolnego koordynator zespołu ds. oferty
Poradni ustala ze specjalistami Poradni oferowane przez nich w danym
roku zajęcia (uzależnione z jednej strony od zgłaszanego zapotrzebowania
a z drugiej od przydziału obowiązków i godzin), ich ilość i formy a
następnie analizując listy oczekujących dokonuje kwalifikacji na
zajęcia. Kolejnym krokiem jest kontakt z rodzicem w celu ustaleń
konkretnych terminów.
Zespół ds. oferty przewiduje także możliwość uruchomienia nowej formy
zajęć po analizie dokumentacji zgłoszonych dzieci, w odpowiedzi na
zapotrzebowanie (w nowym roku szkolnym).
Udział w zajęciach w Poradni jest dobrowolny i bezpłatny.
Zasady współpracy terapeuta – rodzic/uczeń
Nauczyciel terapeuta podejmując się prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej
z dzieckiem zobowiązuje się do:
– analizy dokumentacji zgromadzonej w teczce indywidualnej,
– wykonania diagnozy poziomu umiejętności, które będą ćwiczone,
– dostarczania materiałów psychoedukacyjnych dotyczących zasad pracy z dzieckiem, oddziaływań wychowawczych itp.
– informowania o postępach dziecka, wyjaśniania wątpliwości związanych
rozwojem dziecka, poziomem jego wiadomości i umiejętności,
– prowadzenia dokumentacji z zajęć – w tym odnotowywania udziału w
zajęciach, wywiązywania się z zaleceń, czynionych postępach itp.
– ewaluacji podejmowanych oddziaływań w kontekście ćwiczonych przez dziecko umiejętności,
– mobilizowania ucznia do pracy poprzez odpowiedni system wzmocnień i konsekwencji – omówiony z dzieckiem, jasny i czytelny.
W przypadku zajęć grupowych, gdy zachowanie ucznia odbiega od
przyjętych norm i nie poddaje się oddziaływaniom wychowawczym, znacząco
obniżając jakość pracy w grupie i uniemożliwiając osiągnie przez nią
pozytywnych efektów terapeutycznych w zakresie wiadomości i umiejętności
szkolnych terapeuta ma prawo usunąć dziecko z grupy.
Rodzic wyrażając zgodę na udział dziecka w zajęciach terapii pedagogicznej
w Poradni zobowiązuje się do:
– kontrolowania systematyczności udziału dziecka w zajęciach i
punktualności przybycia, a w razie nieobecności – uprzedzania o nich,
– współpracy z terapeutą prowadzącym zajęcia poprzez konsultacje,
przekazywanie spostrzeżeń dotyczących postępów i trudności dziecka,
– motywowania dziecka do systematycznych ćwiczeń,
– kontrolowania poprawności ćwiczeń wykonywanych w domu,
– chwalenia i nagradzania dziecka za efekty pracy, a w szczególności za włożony w nią wysiłek.
Trzy nieusprawiedliwione nieobecności oraz uporczywe niestosowanie się
do zaleceń terapeuty powodują skreślenie z listy dzieci uczęszczających
na zajęcia i objęcie terapią następnego dziecka potrzebującego pomocy.
Uczeń biorący udział w zajęciach terapii pedagogicznej powinien:
– każdorazowo być przygotowanym do zajęć – posiadać wymagane pomoce i odrobioną pracę domową
– starać się pracować na miarę swoich możliwości.
W zajęciach mogą brać udział jedynie dzieci zdrowe (tzn. bez kataru,
kaszlu, gorączki, bólów głowy, brzucha, chorób zakaźnych, itp.).
Poradnia ponosi odpowiedzialność za dziecko wyłącznie w trakcie trwania zajęć.